Kino wprowadza w świat wartości. Projekt „Kinoszkoła” Miejskiego Ośrodka Kultury

Kino wprowadza w świat wartości. Projekt „Kinoszkoła” Miejskiego Ośrodka Kultury

Miejski Ośrodek Kultury w Czerwionce-Leszczynach realizuje Interdyscyplinarny Program Edukacji Medialnej "Kinoszkoła". W zajęciach biorą udział także uczniowie Zespołu Szkół nr 5 w Bełku.

Nowatorska forma pozaszkolnej edukacji wykorzystuje film i nowe media jako narzędzia wychowawcze i profilaktyczne. Jest adresowana do uczniów wszystkich poziomów nauczania. Dzieli się na trzy cykle: profilaktyczny, obywatelski i trójwymiarowy.
„Program powstał dzięki współpracy Miejskiego Ośrodka Kultury z filmoznawcami, pedagogami i kulturoznawcami, którzy od lat zawodowo i naukowo zajmują się edukacją audiowizualną uczniów. Jego celem jest przede wszystkim wsparcie nauczycieli w szkolnej praktyce wychowawczej. Do udziały w projekcie zachęciliśmy więc placówki oświatowe z terenu naszej gminy – zarówno szkoły, jak i przedszkola” - wyjaśnia Mariola Czajkowska, dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Czerwionce-Leszczynach.
Każdą projekcję pełnometrażowego filmu poprzedza profesjonalna prelekcja wprowadzająca uczniów w dane zagadnienie.  Dla autorów projektu ważne jest odpowiednie dobranie filmów zarówno o wysokich walorach artystycznych, jak i estetycznych. Stąd duża ilość filmów europejskich i polskich.
Z uwagi na fakt, że program napisany został na bazie podstaw programowych (w szczególności języka polskiego, wiedzy o kulturze, wiedzy o sztuce, wiedzy o społeczeństwie, historii, szkolnych programów wychowawczych), tytuły dobrano stosownie do danego zagadnienia. Nauczyciele otrzymują materiały dydaktyczne, które będą mogli wykorzystać na zajęciach w szkole.
MOK proponuje więc cykl społeczno-profilaktyczny „W świecie wartości” różnicowany ze względu na wiek uczniów – dla klas I-III, IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjalistów oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych. „Podczas zajęć poruszone zostaną m. in. tematy: „Mieć czy być? Doceń to, jak wiele masz”, „Kultura jako źródło cierpień?”, „Telewizja – rzeczywistość czy kreacja?”, „Wartość życia”, „Wewnętrzne drogowskazy”, „Stereotypy i uprzedzenia”, „Świat według McDonalda – czyli czym jest konsumpcjonizm”, „Dzieci w sieci”. Odrębne bloki tematyczne opracowano dla przedszkolaków. Planujemy więc temat „Uwaga! Pożar!” podczas którego wyświetlimy bajki 


"Przygody Bolka i Lolka. Pali się”, „Reksio strażak”, „Na strychu” i „Zabawa z zapałkami”. Projekcja bajek poprzedzona zostanie zajęciami edukacyjnymi przygotowującymi do odbioru filmów” - mówi Sylwia Wolnik z MOK-u, koordynująca projekt.
Na przedszkolaków czeka jeszcze wiele zabawy i emocji przy realizacji innych tematów m.in. „Mogę być dzielny jak rycerz”, „Czas na porządki”, „Sport to zdrowie”, „Na Dzikim Zachodzie”  czy „Przepisy ruchu drogowego”.
Nauczyciele chwalą poziom warsztatów i dobór tematyczny filmów, a dzieciaki – te młodsze są zachwycone zaproponowaną zabawą, starsze - włączają się w dyskusję i dzielą się przemyśleniami.